Przy okazji wprowadzania tzw. nowego ładu, do ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej wprowadzono i uregulowano nowe pojęcie "nabycia sprawdzającego".
Czym jest nabycie sprawdzające?
Nabycie sprawdzające to nic innego jak uprawnienie do prowokacyjnych działań skarbówki, tyle że już usankcjonowane przepisami rangi ustawy. Polega ono na nabyciu towarów lub usług w celu sprawdzenia wywiązywania się przez sprawdzanego z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego, w zakresie:
1) ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej;
2) wydawania nabywcy paragonu fiskalnego.
Czynności tych mogą dokonywać upoważnieni pracownicy administracji skarbowej, na podstawie legitymacji służbowej i stałego upoważnienia udzielonego przez naczelnika urzędu skarbowego albo naczelnika urzędu celno-skarbowego.
Co takie upoważnienie powinno zawierać?
Jak wygląda taka prowokacja?
Nabycie sprawdzające może być dokonywane w miejscu sprzedaży towarów lub świadczenia przez sprawdzanego, czyli przedsiębiorcy. Obecność właściciela / przedsiębiorcy nie jest konieczna, wystarczy że w miejscu sprzedaży lub wykonywania usług będzie osoba, która w imieniu podatnika dokonuje sprzedaży, czyli najczęściej będzie to pracownik.
Po dokonaniu zakupu towaru lub usługi sprawdzający (pracownik administracji skarbowej):
- pokazuje swoją legitymację służbową,
- informuje sprawdzanego, że dokonany zakup był nabyciem sprawdzającym,
- poucza sprawdzanego o jego prawach i obowiązkach.
Co ważne, stałe upoważnienie do nabycia, sprawdzający okazuje tylko na żądanie sprawdzanego (podatnika / przedsiębiorcy).
W związku z tym, że raczej ciężko zwrócić usługę, zwrotowi podlegają tylko towary nabyte podczas owej prowokacji.
„Zakupiony” towar jest zwracany sprzedającemu wraz z paragonem, jeżeli został wydany. Jeżeli ze względu na rodzaj towaru lub jego szczególne właściwości nie jest możliwa jego ponowna sprzedaż, towar może być pozostawiony za zgodą sprawdzanego w miejscu jego nabycia.
Odstępuje się od zwrotu towaru, jeżeli stanowi on dowód popełnienia przestępstwa, przestępstwa skarbowego, wykroczenia lub wykroczenia
skarbowego, podlegającego zatrzymaniu lub dokonaniu zajęcia albo zabezpieczenia na podstawie odrębnych przepisów.
Sprawdzający (pracownik administracji skarbowej) odstępuje od zwrotu wydanego paragonu w 3 przypadkach:
- odmowy zwrotu zapłaty otrzymanej za zwracany towar;
- zakupiony towar ze względu na rodzaj lub swoje właściwości nie nadaje się do ponownej sprzedaży;
- odstąpienia od zwrotu towaru.
Jakie obowiązki ma podatnik podczas takiej prowokacji?
- zwracany towar,
- towar, który nie jest zwracany ponieważ stanowi dowód popełnienia przestępstwa, przestępstwa skarbowego, wykroczenia lub wykroczenia
skarbowego.
Zakończenie kontroli.
Taka kontrola / prowokacja może skończyć się w dwojaki sposób. Może zostać sporządzona notatka służbowa lub protokół.
Notatka służbowa:
- sporządzana w przypadku, gdy w toku kontroli nie stwierdzono nieprawidłowości;
- sporządzana w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje sprawdzany;
- powinna zawierać: datę i miejsce (adres) dokonania nabycia sprawdzającego;
wskazanie sprawdzanego; wartość sprzedaży brutto, w tym wskazanie kwoty należnego podatku od towarów i usług; numer paragonu fiskalnego oraz numer unikatowy kasy rejestrującej; wskazanie sprawdzającego.
Protokół:
sporządzany jest w sytuacji gdy:
a) przyjęcia zwracanego towaru,
b) zwrotu otrzymanej zapłaty za zwracany towar,
c) przyjęcia paragonu fiskalnego dokumentującego sprzedaż zwracanego towaru.
Protokół powinien zawierać m.in.:
- oznaczenie organu; datę i miejsce (adres) dokonania nabycia sprawdzającego; numer stałego upoważnienia do dokonania nabycia sprawdzającego; wskazanie sprawdzającego; wskazanie sprawdzanego, w tym jego imię i nazwisko, miejsce zamieszkania, numer PESEL oraz rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości; wskazanie podatnika, jeżeli sprawdzanym jest osoba dokonującą w jego imieniu i na jego rzecz sprzedaży towarów lub usług; określenie nabytego towaru lub usługi oraz wartość sprzedaży brutto, w tym wskazanie kwoty należnego podatku od towarów i usług;
- informację o: odmowie przyjęcia zwracanego towaru, odmowie zwrotu otrzymanej zapłaty za zwracany towar lub niewykonaną usługę i niedokonaniu zwrotu paragonu fiskalnego, odmowie przyjęcia paragonu fiskalnego dokumentującego sprzedaż zwracanego towaru albo niewykonanej usługi.
- numer paragonu, opis stwierdzonego naruszenia, wykaz załączników, podpisy sprawdzanego i sprawdzającego, datę oraz miejsce sporządzenia.
Protokół sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje sprawdzany.
Strona główna | O nas | Usługi | Blog | Kontakt
Tributum -
Teresa Warska
ul. Dywizji Wołyńskiej 10b
80-041 Gdańsk
NIP 604-000-48-75
Proszę umawiać się na spotkanie :)
Strona www stworzona w kreatorze WebWave.